woensdag 5 maart 2008

De eerste week in Graz

Hallo iedereen! :) ,

Na lang wachten, laat ik eindelijk van mij horen.
Ik ben heel goed aangekomen. Mja, ik moet wel toegeven dat mijn kamer ver van luxueus is. Het is heel klein en oud ( voor de mensen die mijn peda gezien hebben: het is ongeveer even "groot" ;)). Het uitzicht is ook ver van prachtig = gebouw.
Maar na deze week is het al mijn persoonlijk huisje geworden en zou ik voor niets meer willen wisselen.
Ik heb dan wel weer geluk dat ik midden in het uitgaanscentrum zit. Als je in mijn straat de vrijdag- of zaterdagavond rondwandelt, dan zie je niet anders dan jonge "frisse" studenten.

Ik heb het hier al heel druk gehad. Eerst en vooral is alles, maar dan ook alles nieuw en onbekend, en natuurlijk ben je dan heel nieuwsgierig. Ik heb de eerste dagen dus heel veel verkend, dingen bezocht. Graz is zooo mooi. Zeker de eerste dagen was het zoo mooi omdat de zon scheen, het was hier net zomer. Alle gebouwen hebben hier ook zo van die lichte kleuren, dat geeft samen met de zon een mooi effect, dan die bergen op de achtergrond: prachtig.

In het begin moet je dat verkennen, dat helemaal alleen doen, gelukkig leer je hier heel snel veel mensen kennen. Ik heb onder andere vijf Britse studenten op mijn gang zitten die heel leuk en actief ( in hun uitgaan) zijn. Die zijn van Birmingham, en spreken zeer mooi Engels. Ik zal hier dus ook mijn Brits Engels bijschaven ( persoonlijk gericht aan meneer Leys :)).

Toen ik de Erasmusstudenten leerde kennen, was dit voor mij toch wel een beetje een ontgoocheling. Allen zijn ze van Tsjechië. Er is dan nog één van Hongarije en één uit België ( ik dus). Dus dat zorgt ervoor dat ze allemaal Tsjechisch onder elkaar spreken, bijna NOOIT maar dan ook NOOIT Duits (= schrecklich!). Ik had misschien beter een cursus Tsjechisch gevolgd vooraleer ik naar hier kwam. Ik vind dat toch wel heel jammer. Ik ben hier om mensen te leren kennen, om Duits te leren..).

Nu, aangezien de Tsjechische niet goed willen meewerken, heb ik al wat kennisgemaakt met de lokale Oostenrijker. Ik ben ondermeer samen met hen gaan volleyballen. Wat enorm " witzig" was. Jjaja, wir haben viel Spass gehabt.

Morgen beginnen dan mijn eerste lessen. Ik vlieg er meteen goed in ( zoals ik altijd doe natuurlijk). Ik begin met enkele lessen Engels. Und das freut mich ! want ik moet toegeven dat ik soms zo blij ben dat ik weer heel even Engels mag praten. Nadien mag ik dan weer een beetje Duits leren.

Zo, ik zie jullie gauw terug !
Ik geef jullie dan een verslag over hoe leuk en interessant de lessen wel zijn.

Auf Wiedersehen ! Tschüsss

2 opmerkingen:

Stijn zei

Dag Lotje!

Ben blij om je direct alweer zo enthousiast te lezen! Het blijft een kleine samenvatting van wat we natuurlijk thuis al op het gemak gehoord hadden, maar het blijft gewoon leuk om alles over je te weten terwijl je plots heel wat verder in dat eeuwig sonnige Graz vertoeft. Het is raar om je niet meer hier te hebben, maar ik ben blij dat je zoveel nieuwe ervaringen zult opdoen, en seffens kunnen we dan hele dagen in 't Duits tegen elkaar bezig zijn!
Vele lieve groetjes!!
Stijn

Unknown zei

Ola Charlotta!

Het klinkt héél leuk (komt me bekend voor)! Bij ons in de klas zit er 1 Tsjechisch meisje en die is inderdaad ook saai. Misschien is dat zo in hun land :D
Dat alleen zijn gaat héél snel over, zul je wel merken! Dat verkennen wordt alleen maar uitgebreider en dat is juist leuk!
Ik wens je héél veel succes!

A pasarlo bien!
(Mijn Spaans is wsl beter of mijn Duits haha!!)