maandag 17 maart 2008

Osterferien !

Hallo

Na lang weggeweest te zijn ben ik hier weer terug. Hier zijn de "Osterferien" al begonnen. Wat ervoor zorgt dat ik toch weer een beetje tijd heb. Geen lessen meer, geen volleybal...wel al heel wat werk meegekregen. Ik moet een aantal keren België voorstellen, ook de problematiek die erbij komt ( Vlamingen versus Walen). En dan moet ik nog heel wat Engelse boeken lezen, zowel literatuur voor volwassen als voor jongeren. Ook een test vocabulary staat me te wachten...
Dat is dan om de dode uurtjes op te vullen.
Hoewel er niet veel van die dode uurtjes zijn, want er valt hier nog zoveel te zien !!!

De lessen verlopen wel totaal anders dan bij ons. De lessen Engels bijvoorbeeld bestaan vooral uit kringgesprekken. Communicatie is hier de boodschap, discussies, debatten...geen sprake van doceren. Maar dat is wel leuk, de lessen verlopen allen heel vlot. Wat ik dan wel weer minder vind, is dat de lessen begeleid worden door een Amerikaans meisje. And that's like not so interesting, because we learn like British English in school, and she talks like totally different. En ik overdrijf echt niet in haar "like" gebruik !

Het is zo als de les meer dan drie uur duurt, dat we daartussen soms 20 minuten pauze krijgen.
Iedereen loopt ook vaak rond in de klas, om te telefoneren, om water of drank te halen,... 't Is allesinds veel losser daar dan bij ons. Ze geven hier ook rare opdrachten. Ik moet bijvoorbeeld tegen de volgende les " advanced writing" 1000 woorden over een oude boom schrijven. Kga mijn creativiteit de vrije loop laten gaan.

Voor de rest is het contact met m'n erasmusgroep er niet beter op geworden. Allen zijn nu naar huis omdat het vakantie is. Ze weigeren ook nog steeds om Duits/Engels te spreken. Kvind het soms wel een beetje gemeen. Maar soit, veel kan ik er niet aan doen.
Gelukkig zijn de Oostenrijkse mensjes zelf héél vriendelijk. Ze begrijpen de situatie en zijn bereid om me in het Oostenrijkse leven te integreren. Ik ken nu al enkele mensen van m'n school goed waar ik toch wel af en toe samen iets mee doe. Zo leer ik ook nog eens sneller mijn Duits en de lokale uitspraken. Wat fantastisch is :) ! Ik vind Duits wel een leuke taal en zou het ook graag goed kunnen.

Tot een volgende

Yours sincerely,...

1 opmerking:

Liesbeth en Karl zei

Dag Charlotte,

Heel goed dat je je plan trekt en met de Oostenrijkers meegaat, eerder dan de erasmussers.

Hopelijk valt het programma zelf wat mee - de foto's zijn prachtig.